Tips voor het verhuizen van kantoor

Wanneer je een eigen bedrijfje hebt is de kans groot dat je hiervoor een kantoor beschikbaar hebt. Of je dit nou in je eigen huis hebt gemaakt of een ruimte in een kantoorpand huurt, verhuizen van een kantoor is altijd wel een klus. Daarbij is het ook nog eens verschillend of je ZZP’er bent of dat je personeel in dienst hebt. In deze blog geef ik een aantal tips voor het verhuizen van jouw kantoor. Groot of klein, met mijn tips hoop ik dat je goede stappen kunt zetten richting in een nieuwe locatie voor jouw bedrijfsruimte.

Inventarisatie

Bij het verhuizen naar een nieuwe kantoorruimte komen veel dingen kijken. Het is dus allereerst belangrijk om te inventariseren wat verhuisd moet worden, wat je daarvoor nodig hebt en wanneer je het gaat doen. 

Voordat je van start gaat is het handig om te kijken naar wat er daadwerkelijk naar het nieuwe kantoorpand verhuisd moet worden. Denk hierbij aan computers, printers, bureaustoelen, bureaus, koffiezetapparaten en nog veel meer. Vervolgens is het belangrijk om meteen te inventariseren wat er weggegooid moet worden en wat er nieuw gekocht moet worden om jouw nieuwe kantoorruimte compleet te maken. Niet alles hoeft natuurlijk weggegooid te worden, je kunt wellicht ook nog spullen verkopen. 

Nadat je de balans hebt opgemaakt van alles dat getransporteerd, weggegooid, verkocht en nieuw gekocht moet worden, kun je gaan kijken naar hoe je dat gaat doen. Ga je dit allemaal zelf doen? Of ga je het uitbesteden? En wat voor transport moet hiervoor geregeld worden? Deze vragen zal ik hieronder beantwoorden. Daarvoor is het belangrijk om een plan op te stellen, prik een datum voor het verhuizen. Maak ook specifiek tijd vrij voor het kopen van nieuw kantoormateriaal. Zodra je een goede inventarisatie en planning opgesteld hebt kun je de eerste stappen gaan zetten.

Zelf doen of uitbesteden?

Je kunt de kantoorverhuizing bij een kleine kantoorruimte eventueel zelf doen. Hiervoor moet je wel een aantal dingen vooraf regelen. Allereerst moet je ervoor zorgen dat je genoeg kartonnen dozen hebt om alle spullen in te vervoeren. Daarnaast zul je een verhuisbusje moeten regelen zodat je minder vaak op en neer hoeft te rijden. Verder zul je, afhankelijk van hoe groot je kantoor is, hulp moeten vragen voor het verhuizen. Als je personeel hebt kun je dit aan hen vragen. Anders kun je hulp vragen aan je familie en/of vrienden. Daartegenover kun je bijvoorbeeld een flesje wijn als blijk van waardering geven.

Heb je zelf geen of weinig tijd om de verhuizing van je kantoor te doen dan kun je altijd een verhuisbedrijf inschakelen. Dit is wel wat kostbaarder. Hoe je jouw kantoorverhuizing ook doet, het zal jouw bedrijf ongetwijfeld naar een nieuw niveau tillen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *