Een gezonde werkplek creëren thuis

In 2020 hebben een hoop mensen kennisgemaakt met thuiswerken. De een is hierdoor meer uitgerust, energieker en productiever en de ander ervaart alleen problemen. Iedereen is thuis, waardoor je je niet goed kunt concentreren, je hebt te veel prikkels en afleidingen waardoor je je werk niet af krijgt en je krijgt lichamelijke klachten door alle plekken waar je inmiddels in huis hebt gezeten. Toch kun je ook thuis een gezonde werkplek creëren. Het is ook belangrijk om hierover na te denken en stappen te maken, omdat de meeste mensen heel het jaar nog thuis zitten. Vooral voor mensen die een kantoorbaan hebben en dus veel zitten, is dit belangrijk.

Vraag aan je baas voor een thuis werkplek

Veel bedrijven hebben het zelf al aangeboden, maar het is mogelijk om op kantoor wat spullen op te halen. Ben je bekend met ergonomie? Dan weet je hoe belangrijk het is een goede zithouding te hebben. Het is niet gek dat mensen thuis niet de juiste werkstoel hebben en alle kantoorspullen. Gelukkig kun je dit bij je baas opvragen. Denk bijvoorbeeld aan een extra scherm, wat beter is voor je ogen en je rug. Vergeet ook niet de ergonomische toetsenborden en muizen die een tennis- en/of muisarm voorkomen. Misschien wel het belangrijkste is een goede stoel. Je zit natuurlijk heel de dag achter je computer of laptop, dus het is belangrijk dat je de juiste stoel hebt. Heb je dit niet? Dan heb je inmiddels opgemerkt dat je lichamelijke klachten hebt.

Blijf voldoende bewegen

Waar je voorheen met je collega’s elkaar kon motiveren tussendoor voldoende te bewegen, is het nu iets waar je jezelf aan moet blijven herinneren. Woon je in een huishouden met kinderen? Ga eens buitenspelen met je kinderen tijdens je pauze. Woon je alleen? Loop een rondje in je wijk en bestel onderweg een kop koffie.